carpoolen / deelmobiliteit / openbaar vervoer / studiereis / verkeersstromen

Carpoolen als publiek vervoer: slim gebruiken wat er al is

De uitdaging om stad én platteland bereikbaar te houden dwingt ons om na te denken over creatieve vervoersoplossingen. In dat licht is carpoolen internationaal al een tijdje bezig aan een heropleving. Dat is niet gek: carpoolen kan een uitstekende aanvulling zijn op het openbaar vervoer, waarbij slim gebruik wordt gemaakt van autovervoer dat er al is.

Zowel in Nederland als daarbuiten raakt carpoolen opnieuw in de mode. Dat werkt tegenwoordig met een app die chauffeurs en passagiers die dezelfde kant op moeten met elkaar verbindt – zo wordt carpoolen echt gemakkelijk. ‘Carpool 2.0’ is overgewaaid uit onder andere Frankrijk. De organisatie Karos is daar actief en werkt samen met overheden en bedrijven om samenrijden (covoiturage) te promoten. Passagiers betalen een klein bedrag, bestuurders ontvangen een beloning. Wanneer een gebruiker zich aanmeldt als bestuurder, ontvangt deze een bonus van €100. Voor de opdrachtgever (bijvoorbeeld een overheid of een werkgever) is er een overzichtelijk dashboard waar belangrijke statistieken gemonitord worden.

Lege autostoelen

Karos is in Frankrijk al aardig ingeburgerd. Alleen al binnen de ringweg van bijvoorbeeld Lille zijn er meer dan 1.000 gebruikers – voldoende massa om meerijders en bestuurders effectief aan elkaar te kunnen koppelen. Ook in de kleinere plaatsen rond Lille is er in bijna elke straat wel een gebruiker actief. In zijn totaliteit heeft Karos al 60 miljoen kilometer aan autokilometers bespaard door mensen met elkaar mee te laten rijden en zo lege stoelen in de auto’s te vullen.

Privaat of publiek autodelen?

Naast een partnerschap met een commerciële partij kunnen overheden er ook voor kiezen het carpoolen helemaal zelf te organiseren. Ook dit gebeurt in Noord-Frankrijk en bestaat naast Karos. Hauts-de-France Mobilités, een samenwerking van vervoerautoriteiten, heeft hiervoor zelf een carpoolplatform opgezet met functionaliteiten die vergelijkbaar zijn met die van Karos. Dit doen ze onder de vlag van Pass Pass, een mobiliteitsmerk van de hele regio waar ook een ov-tariefsysteem, een multimodale reisplanner en een netwerk van laadpalen onder vallen.

Carpoolen en publieke mobiliteit

De manier waarop carpoolen in een nieuw slim jasje is gestoken biedt kansen om het verder te integreren met andere vormen van publieke mobiliteit. Recent is in West-Brabant een soortgelijke pilot georganiseerd. Hier bleek dat voor bijna alle gemaakte carpoolritten gold dat ze geen ov-alternatief hadden. Wanneer de bus ’s avonds stopte met rijden, was er juist een kleine piek te zien in het aantal ritten met de carpoolapp. Carpoolen en ov kunnen elkaar dus perfect aanvullen en alle reden om verder te onderzoeken hoe carpoolen het beste binnen een totaalaanbod van mobiliteit past.

Studiereis naar Lille en Kortrijk: Publieke Mobiliteit – Grensverleggend

Van 16 t/m 18 oktober 2024 organiseren Forseti en Mobycon een studiereis publieke mobiliteit naar Lille en Kortrijk voor vakgenoten. In het programma is aandacht voor de organisatie van publieke mobiliteit in Frankrijk en België. Daarnaast zoomen we in op verschillende vormen van publiek vervoer, waaronder carpoolen met Karos en de kansen die carpoolen biedt in gebieden waar vast ov niet de optimale vervoersoplossing is. De studiereis biedt een unieke kans om met elkaar én van elkaar te leren over tal van onderwerpen op het gebied van publieke mobiliteit.  

Wil je dit niet missen? Aanmelden kan tot 1 september door een e-mail te sturen aan i.janssens@mobycon.nl

Dit is een blog van Sjors Bes werkzaam bij ons zusje Forseti.

Gerelateerd

blog
september 2024

Verkeersveiligheid

Conflictanalyse door inzet tijdelijke camera’s

lees meer
blog
september 2024

Ruimte & verkeer

Laat de plek van landbouwverkeer op de weg een bestuurlijke keuze zijn

lees meer
blog
augustus 2024

Publieke mobiliteit

Toegankelijkheid in slechts 8 pictogrammen?

lees meer
blog
juli 2024

Participatie

Lef tonen met STOMP op de stadsentrees

lees meer
blog
juni 2024

Participatie

Een week Velo-City 2024 

lees meer
blog
april 2024

Publieke mobiliteit

Het belang van toegankelijke ov-haltes: een nieuwe stap vooruit

lees meer
blog
maart 2024

‘Tijdens veldwerk kom ik op de mooiste plekjes van Nederland’

lees meer
blog
maart 2024

Participatie

Nieuw rapport: De kwaliteit van lopen en fietsen verbeteren in steden

lees meer
blog
februari 2024

Ruimte & verkeer

Verkeerskundige onderbouwingen maken woningbouwambitie mogelijk

lees meer