conflictanalyse / slimme camera's / verkeersstromen / verkeersveiligheid

Conflictanalyse door inzet tijdelijke camera’s

In het afgelopen jaar was een daling te zien van 8% in het aantal verkeersdoden (2023/684, 2022/745). Maar dat zijn er nog steeds 684 te veel! Verkeersveiligheid is een essentieel aspect van stedelijke en landelijke ontwikkeling.

De toenemende verkeersdrukte en de daarmee gepaard gaande risico’s vragen om innovatieve en effectieve methoden om ongelukken te voorkomen en de veiligheid van alle weggebruikers te waarborgen. Een van de opkomende strategieën in Nederland is het gebruik van conflictanalyses door de inzet van tijdelijke camera’s voor verkeersveiligheidsonderzoeken.

Werking en Implementatie

Gemeenten en provincies kunnen tijdelijke camera’s inzetten om een gedetailleerd beeld te krijgen van verkeersstromen, gedragingen en conflictsituaties. De camera’s registreren gegevens zoals voertuigtypes, snelheden, verkeersintensiteit en (bijna)conflictsituaties van weggebruikers. Deze informatie wordt vervolgens geanalyseerd om de risicovolle locaties te achterhalen en hierop te anticiperen.

Het uitvoeren van een conflictanalyse begint vaak met een analyse van ongevallengegevens of klachten van inwoners. Op basis hiervan worden locaties geselecteerd waar de kans op ongelukken of verkeersovertredingen hoog is. De camera’s worden vervolgens voor een bepaalde periode geïnstalleerd, meestal voor een paar weken, afhankelijk van de onderzoeksdoelen.

Wat wordt er gemeten tijdens de opnames?

PET (Post-Encroachment Time) en TTC (Time-to-Collision) zijn cruciale meetwaarden in de verkeersveiligheidsanalyse, specifiek bij het evalueren van bijna-ongevallen. Onze conflictanalyse is een geavanceerd systeem voor verkeersveiligheidsanalyse. Dit systeem gebruikt deze metingen om risicovolle situaties te identificeren en verkeerspatronen te begrijpen.

De PET meet de tijd tussen het moment dat een voertuig een potentieel gevaarlijk gebied verlaat en het moment dat een ander voertuig ditzelfde gebied betreedt. Een korte PET duidt op een gevaarlijke situatie, waar de kans op een ongeval groot is.

TTC daarentegen berekent de tijd die resteert voordat twee voertuigen elkaar zouden raken als hun snelheid en rijrichting onveranderd blijven. Hoe korter de TTC, hoe groter de kans op een aanrijding.

Door PET en TTC te analyseren, biedt onze conflictanalyse waardevolle inzichten in bijna-ongevallen en helpt het bij het identificeren van verkeerspunten die voor verbetering vatbaar zijn, waardoor de verkeersveiligheid proactief kan worden verhoogd.

Het belang van tijdelijke camera’s

Tijdelijke camera’s bieden voor dit soort analyses een flexibele en kostenefficiënte manier om verkeerssituaties te monitoren en te analyseren. De camera’s zijn eenvoudig en snel te plaatsen op strategische locaties waar verkeersproblemen worden vermoed. Met de inzet van camera’s worden potentiële conflicten tussen de verschillende weggebruikers geanalyseerd en wordt er proactief gehandeld.

Conclusie

Het gebruik van tijdelijke camera’s voor verkeersveiligheidsonderzoeken biedt gemeenten en provincies een krachtig instrument om de verkeersveiligheid te verbeteren. Door gerichte en datagedreven maatregelen worden risico’s verminderd en creëert men een veiligere omgeving voor alle weggebruikers. Met de continue ontwikkeling van technologie en analysemethoden zal met deze aanpak de verkeersveiligheid van Nederland verbeteren.

">

Erik Wahle

Resourcemanager onderzoek

‘Goede adviezen gaan gepaard met gedegen onderzoeken. Elk onderzoek voer ik uit als maatwerk voor de klant. Zo speel ik in op elke specifieke wens. De onderzoeksresultaten gebruik ik vervolgens voor bruikbare en concrete adviezen.’

Gerelateerd

blog
september 2024

Ruimte & verkeer

Laat de plek van landbouwverkeer op de weg een bestuurlijke keuze zijn

lees meer
blog
augustus 2024

Publieke mobiliteit

Toegankelijkheid in slechts 8 pictogrammen?

lees meer
blog
augustus 2024

Publieke mobiliteit

Carpoolen als publiek vervoer: slim gebruiken wat er al is

lees meer
blog
juli 2024

Participatie

Lef tonen met STOMP op de stadsentrees

lees meer
blog
juni 2024

Participatie

Een week Velo-City 2024 

lees meer
blog
april 2024

Publieke mobiliteit

Het belang van toegankelijke ov-haltes: een nieuwe stap vooruit

lees meer
blog
maart 2024

‘Tijdens veldwerk kom ik op de mooiste plekjes van Nederland’

lees meer
blog
maart 2024

Participatie

Nieuw rapport: De kwaliteit van lopen en fietsen verbeteren in steden

lees meer
blog
februari 2024

Ruimte & verkeer

Verkeerskundige onderbouwingen maken woningbouwambitie mogelijk

lees meer