fiets / mobiliteitskeuze / mobiliteitswensen / participatie / verkeersstromen / verkeersveiligheid

Een week Velo-City 2024 

Van 19 tot 21 juni was Mobycon in Gent (België) aanwezig bij Velo-City 2024. Dit jaar modereerden en spraken Dagmar Köhler en Robin Kleine in panels, terwijl Anna Wyner en Robin van der Griend Mobycon Academy mini-workshops organiseerden bij onze stand! Ons team genoot ook van de festiviteiten van de week, waaronder fietstochten, netwerkevenementen, fietstours en meer! Lees hieronder verder over de ervaring van elk teamlid die bij Velo-City 2024 aanwezig was!

 

Het was een week vol interessante sessies, discussies en ontmoetingen. Hoewel het mijn eerste keer op Velo-City was, voelde het als een warm bad. Leuk om zowel oude vrienden als nieuwe mensen te ontmoeten die gepassioneerd zijn over het verbeteren van mobiliteit door fietsen. Zowel de sessies als de netwerkevenementen waren zeer waardevol, waar we ideeën deelden en we van elkaar leerden. Ik verliet Gent met veel nieuwe kennis, contacten en inspiratie die ik in mijn werk en het MegaBITS-project voort zal zetten.

De invloed van media
Een van de sessies benadrukte hoe de media serieus invloed heeft op hoe mensen veranderingen in de stedelijke ruimte zien. Mijn conclusie is dat we proactief moeten zijn en ervoor moeten zorgen dat onze redenen voor het implementeren van fietsinfrastructuur goed worden gecommuniceerd, omdat negatieve berichtgeving gemakkelijk kan domineren. Onderzoekers in deze sessies toonden aan hoe deze mechanismen werken en benadrukten het belang van verhalen en communicatie, inclusief de rollen van politie, media en beleidsmakers.

Een andere sessie die ik bijwoonde introduceerde een open source tool om de fietsvriendelijkheid (en wandelbaarheid) te beoordelen. Ik ben van plan om deze tool verder te onderzoeken en benieuwd hoe MegaBITS en Mobycon deze kan gebruiken.

MegaBITS Mania
Ik had het geluk om MegaBITS en provincie Overijssel dit jaar te vertegenwoordigen. Samen met imec hielden we drie technische tours waarmee deelnemers de infrastructuur en technologie in Gent konden ervaren, met zelfs een MegaBITS-quiz aan het einde. De tours stelden ons in staat om nieuwe technologieën zoals Citizen Science-projecten en fietstellers te zien wat iedereen inspireerde die aanwezig was.

Onze sessie over Floating Bike Data was met ongeveer 70 deelnemers succesvol. Bedankt CIE voor het organiseren en modereren van deze sessie en Enschede, Vianova en Strava voor hun deelname.

Er was goede support voor de Smart Pedal pitch en ziet er veelbelovend uit voor de integratie van data en ITS om het fietsen in de toekomst te verbeteren.

Vrouwen versterken in de fietswereld
Hoewel Velo-City bekend staat als de meest versterkende en opbeurende conferentie voor de fietsgemeenschap, stond Velo-City dit jaar in het teken van het versterken van netwerken voor vrouwen. Drie jaar geleden richtten vijf organisaties, waaronder de European Cyclists’ Federation, Cycling Industries Europe en Mobycon, ‘Women in Cycling’ op om vrouwen die in de fietswereld werken met elkaar te verbinden en samen te werken voor meer zichtbaarheid, impact en kracht. Dit jaar bood Velo-City de gelegenheid om na te denken over doelen, visies en activiteiten tijdens de parallelsessie ‘Women in Cycling: Bringing Diversity to the Cycling Sector.’

Ik had de eer om deze goed bezochte sessie als moderator te leiden. Een mooi moment om iedereen eraan te herinneren dat vorig jaar de Nobelprijs voor Economie werd toegekend aan Claudia Goldin voor haar onderzoek naar de participatie van vrouwen op de arbeidsmarkt. Vrouwen in betaalde banen hebben niet alleen individuele maar ook structurele en maatschappelijke impact op alles, van begrotingstoewijzingen tot waardesystemen en de overtuigingen van de volgende generatie. Economen hebben dit probleem op het grootste podium al erkend, dus is het tijd voor ons om deze verandering de fietswereld in te sturen.

De goed gewaardeerde sessie op Velo-City presenteerde de scherpe geesten en geweldige persoonlijkheden van Itsy Alveano, Melissa Bruntlett, Isabell Eberlein en Caroline Van Renterghem. Samen met de gemengde groep deelnemers reflecteerden we op vrouwen op fietsen, vrouwen die fietsen maken en vrouwen in leiderschapsposities.

De avond ervoor waren er Women in Cycling (WiC) netwerkmomenten, waar de nieuwste nationale WiC-netwerken uit Zwitserland en Duitsland werden verwelkomd en allianties voor netwerken in Denemarken, Turkije en daarbuiten begonnen te ontstaan naarmate de avond vorderde.

Geen plaats voor speedpedelecs?
Waarom is slechts 20% van de speedpedelecgebruikers in Europese landen vrouw? Dit was een van de vragen die werd gesteld in sessie 6.4, ‘No Place for Speedpedelecs?’ Speedpedelecs met snelheden tot wel 45 km/u worden over het algemeen en de gemiddelde gebruiker is een man van middelbare leeftijd die naar zijn werk pendelt. Mobycon voerde een studie uit waarin de regels en voorschriften van speedpedelecs in vijf landen werden vergeleken en ik mocht een overzicht presenteren waar speedpedelecs op de weg (of fietspad) rijden in Nederland, Duitsland, Zwitserland, Denemarken en België.

Na input van Jan Pelckmans (Vlaanderen), Michael van Eggermond (Zwitserland) en Martina Lohmeier (Duitsland), bespraken we met de sessiedeelnemers de potentiële modal shift van auto’s en waar op de weg ze zouden moeten rijden. Ik vroeg me af of het verwachte gebruikersgedrag van speedpedelecrijders bepalend is voor hun regelgeving – of dat hun regelgeving bepaalt wie er besluit om speedpedelecs te gebruiken? We zullen dit verder onderzoeken op 19 september wanneer we speedpedelecs gaan rijden tussen Konstanz en Zwitserland met professionals uit Oostenrijk, Duitsland en Zwitserland. Registratie hiervoor is geopend – klik hier voor meer informatie. 

Velo-City is altijd een positieve ervaring. Ik vind het geweldig dat ik zoveel oude en nieuwe vrienden ontmoet die er allemaal aan werken hoe fietsen kan bijdragen aan meer leefbare woonplaatsen. Ik herinner me de eerste keer dat ik ging, dat het zo’n boost gaf aan mijn motivatie. De ontmoetingen, soms formeel en soms spontaan, zorgen voor veel kennisoverdracht en nieuwe ideeën voor samenwerking. Ik kijk ernaar uit om hiermee aan de slag te gaan.

Het ‘beroemde’ Circulatieplan
Velo-City was in Gent en daarom kregen we ook veel te horen en te zien over het beroemde Circulatieplan dat een paar jaar geleden in Gent is ingevoerd. Gent is erin geslaagd om het aandeel van mensen die lopen en fietsen aanzienlijk te vergroten door modale filters in de binnenste ring van stadsgebieden te implementeren.

Deze bestaan voornamelijk uit placemaking-elementen gecombineerd met een ANPR-camera. Auto’s kunnen niet langer rechtstreeks door de binnenstad rijden maar kunnen, indien nodig, nog steeds bestemmingen bereiken. De grote verschuiving van autogebruik heeft geresulteerd in een aantrekkelijkere en leefbaardere binnenstad. Natuurlijk waren sommige straten nog vrij auto georiënteerd omdat ze (nog) niet opnieuw waren ontworpen. Maar de resultaten zijn niettemin indrukwekkend en in de meeste straten is het een plezier om rond te fietsen. Ik ging mee op een van de technische tours georganiseerd door de Stad Gent. Het was interessant om meer achtergrondinformatie te krijgen over de implementatie en inspirerend om de impact van dichtbij te zien.

Mobycon Academy mini-workshops
Dit jaar organiseerden we een reeks mini-workshops bij onze stand. Een waarbij deelnemers een straat opnieuw konden ontwerpen met Streetsketch en waarin we uitlegden hoe je een rotonde met beschermde fietsinfrastructuur ontwerpt. Voor beide mini-workshops gebruikten we lokale voorbeelden uit Gent. Deze workshops werden goed ontvangen.

De houten sjablonen die we meenamen voor de workshop over rotondes maakte het gemakkelijk om snel een rotonde met beschermde fietsinfrastructuur te tekenen en bespraken we ook de principes achter het ontwerp. En er was een kleine beloning voor degenen die het goed deden. Als je de kans niet hebt gehad om deel te nemen en graag een workshop als deze zou willen doen, neem dan contact met mij op. We organiseren graag een workshop voor jou.

Feest vieren in Gent
Gent had het geweldig voor elkaar met de organisatie van het congres dit jaar. De Velodroom op locatie was iets extra’s en ze hadden veel lokale lekkernijen en ook humor door de hele conferentie heen. De Mastel gebakjes werden live in de conferentiehal gemaakt. De fietstocht dit jaar was buitengewoon, met zoveel entertainment langs de route. Zelfs een geënsceneerd ‘anti-fiets’-protest refererend naar de weerstand die het Circulatieplan in het begin opriep. Vandaag de dag steunen de meeste mensen en bedrijven het plan: evaluatierapport. Het was een feest, niet alleen voor de deelnemers maar ook voor de mensen in Gent. Ik kijk terug op een geweldige week vol kansen en zou graag nog een keer terugkomen naar Gent.

In februari 2022 ben ik bij Mobycon begonnen en sindsdien heb ik nauwlettend gevolgd en geholpen onze teams voor te bereiden op deelname aan Velo-City in 2022 en 2023, zij het met enige jaloezie. Het is dé plek waar je moet zijn wanneer je in de fietswereld werkt. Dat werd mijn doel: deelnemen aan Velo-City en dit jaar gebeurde het eindelijk! En ik kan je vertellen dat het de hype meer dan waard was. Dit was de grootste Velo-City ooit, met meer dan 1600 deelnemers uit de hele wereld. Iedereen die ik ontmoette was enthousiast om erbij te zijn en het gaf echt een verfrissende positieve energie. Werken in de duurzame mobiliteitssector kan soms uitputtend zijn, maar het was geweldig om omringd te zijn door zoveel mensen die gepassioneerd zijn over het veranderen van hoe mensen zich verplaatsen en het bouwen van meer duurzame, eerlijke en toegankelijke steden. Ik vertrok met hernieuwde energie.

Brave New World for Cycling
De conferentie begon met een inspirerende plenaire sessie waarin Janette Sadik-Khan de ‘Brave New World for Cycling’ introduceerde. Een fietswereld die niet langer wordt gedomineerd door steden als Kopenhagen en Amsterdam. Steden als Parijs ‘de stad van het licht’ snel hebben getransformeerd in ‘de stad van de fiets’ en Londen waar het aantal mensen op de fiets groter is dan het aantal mensen in auto’s. Ze sloot af met de herinnering dat het bouwen van fietsinfrastructuur niet iets nieuws is en dat ‘het geen kwestie is van techniek, maar een kwestie van verbeelding.’ Verder hoorde ik veel inspirerende verhalen over hoe steden over de hele wereld hun straten herontwerpen en grote stappen maken naar fietsvriendelijke, duurzame, toegankelijke en eerlijke plaatsen.

Bredere gescheiden fietspaden bouwen
Het tweede gemeenschappelijke thema dat ik tijdens hoorde, was het belang van het bouwen van bredere gescheiden fietspaden. We zien een verscheidenheid aan nieuwe voertuigen op onze straten die verschillende afmetingen hebben en met verschillende snelheden rijden. Als we een meer inclusief fietssysteem willen creëren waar speedpedelecs, gespecialiseerde driewielers en door mensen aangedreven fietsen veilig en comfortabel kunnen mixen, moeten we nadenken over hoe we onze straten ontwerpen. Om deze voertuigen veilig en comfortabel te laten functioneren op onze straten, kunnen steden het verkeer vertragen door snelheidsremmende maatregelen en netwerkplanning door ze allemaal veilig en comfortabel te mixen of bredere gescheiden fietspaden te bouwen. Hoe dit zou moeten werd in veel sessies besproken en was er geen duidelijk antwoord. Deze maatregelen moeten worden aangepast aan de lokale context van de stad en de mensen die de straten gebruiken.

Gentify: Levenskwaliteit verbeteren door mobiliteit
Filip Watteeuw, locoburgemeester van Gent, sprak tijdens de tweede plenaire sessie waar hij de term ‘Gentify’ introduceerde. Het is een term die ontstond als gevolg van het succes van het Gentse verkeerscirculatieplan in 2017 dat gericht is op het verbannen van doorgaand verkeer door het stadscentrum. Tijdens onze week in Gent konden we de ongelooflijke transformatie van de stad ervaren waar mooie openbare ruimtes waren en mensen van alle leeftijden en verschillende mogelijkheden overal fietsten. Gent herinnert ons eraan dat je niet altijd dure beschermde fietspaden in elke straat nodig hebt om een fietsstad te creëren maar dat met een paar gerichte interventies en beleidswijzigingen, een low-tech oplossing zoals een verkeerscirculatieplan een groot verschil kan maken.

We hadden een geweldige tijd bij Velo-City! Het was leuk om iedereen weer te ontmoeten en zo met elkaar in verbinding te blijven. Als je ons dit jaar hebt gemist, hopen we je te zien tijdens Velo-City 2025 in Gdansk, Polen!

">

Robin Kleine

Adviseur mobiliteit

‘Allerlei ontwikkelingen en innovaties maken dat onze mobiliteit verandert. Deze innovaties variëren van datatoepassingen tot nieuwe manieren van samenwerken. Mijn doel is te zorgen dat veranderingen leiden tot duurzame mobiliteit en een prettige leefomgeving voor iedereen.’

Gerelateerd

blog
augustus 2024

Publieke mobiliteit

Toegankelijkheid in slechts 8 pictogrammen?

lees meer
blog
augustus 2024

Publieke mobiliteit

Carpoolen als publiek vervoer: slim gebruiken wat er al is

lees meer
blog
juli 2024

Participatie

Lef tonen met STOMP op de stadsentrees

lees meer
blog
april 2024

Publieke mobiliteit

Het belang van toegankelijke ov-haltes: een nieuwe stap vooruit

lees meer
blog
maart 2024

‘Tijdens veldwerk kom ik op de mooiste plekjes van Nederland’

lees meer
blog
maart 2024

Participatie

Nieuw rapport: De kwaliteit van lopen en fietsen verbeteren in steden

lees meer
blog
februari 2024

Ruimte & verkeer

Verkeerskundige onderbouwingen maken woningbouwambitie mogelijk

lees meer
blog
augustus 2023

Participatie

Een krachtige krachtenveldanalyse: zo breng je zorgvuldig stakeholders in beeld

lees meer
blog
juli 2023

Participatie

Inclusieve(re) participatie – hoe doe je dat?

lees meer